Nieuws

Update vanuit het bestuur (nieuwsbrief mei 2023)


We beginnen deze nieuwsbrief met twee dringende oproepen.

Zoals de meesten van jullie weten is het belangrijkste actiepunt voor onze vereniging op dit moment het werven van vrijwilligers. Dat gaat niet vanzelf. Vandaar dat we op zoek zijn naar een vrijwilligerscoördinator. Verderop in deze nieuwsbrief staat wat de taak van vrijwilligerscoördinator inhoudt. We hopen van harte dat één van jullie deze rol op je wil nemen. Voor nu is de belangrijkste klus om een systeem op te zetten waarbij alle leden (en ouders van pupillen) gevraagd worden welke bijdrage ze kunnen leveren aan de vereniging. Ook als je enkel deze klus zou willen doen horen we het graag.
 

Ook onze tweede oproep heeft te maken met vrijwilligers. We zoeken met spoed een coördinator voor de loop Dwars door Groningen op 11 juni. (we waren op zoek naar twee coördinatoren, maar gelukkig heeft zich inmiddels iemand gemeld). Verderop in deze nieuwsbrief vind je meer details. Wie o wie wil deze rol op zich nemen?
 

Gelukkig zijn al veel van onze leden (en ouders) bereid een rol te spelen binnen de vereniging. Zo hebben we op 25 maart een succesvolle 20e editie kunnen beleven van de Monnikenloop op Schiermonnikoog. De weersomstandigheden waren af en toe best pittig (ondergetekende kan er als deelnemer over meepraten), maar dit had geen enkele invloed op de heerlijk ontspannen sfeer en het plezier van deelnemers en vrijwilligers. Een heel speciale vermelding daarbij voor Theo Grömmel, die daags voor de loop, als drijvende kracht achter de organisatie, een Koninklijke Onderscheiding heeft gekregen van burgemeester Ineke van Gent. Hij is hiermee benoemd tot Lid in De Orde van Oranje-Nassau. Theo, van harte gefeliciteerd. Het komt je toe!
 

Op de baan is het wedstrijdseizoen buiten ook weer begonnen. De eerste competitiewedstrijden zijn inmiddels geweest. Uiteraard is ook voor deze wedstrijden de rol van vrijwilligers cruciaal. Dank aan een ieder die een bijdrage geleverd heeft.
 

Over de baan gesproken, twee zaken zijn van belang om hier te noemen: ten eerste zijn we blij te kunnen melden dat de baan blijft liggen waar die ligt. In één van de scenario’s voor de toekomst van Corpus den Hoorn was sprake van een uitbreiding van de terreinen van de verenigingen die nu op Corpus zitten naar onze kant van de snelweg. De atletiekbaan zou in dat scenario naar elders in de stad moeten verhuizen. Als bestuur hebben we met het bureau dat de scenario’s uitwerkte om tafel gezeten en aangegeven dat wij als vereniging een verhuizing niet zien zitten. Gelukkig heeft de politiek inmiddels besloten voor een andere oplossing te gaan.
 

Ook nieuws over renovatie van de baan: eerder leek er sprake van dat die al komend jaar zou plaatsvinden, maar inmiddels heeft de gemeente ons laten weten dat pas in 2027 onze baan gerenoveerd wordt. Dit geeft ons in ieder geval voldoende tijd om te bepalen wat we precies willen en wat we daarvoor graag in de renovatie meegenomen zien worden. Overigens zal de gemeente wel op kortere termijn zorgen voor herstelwerkzaamheden die nodig zijn om onze baan goedgekeurd te houden als wedstrijdlocatie.
 

Ten slotte: we merken het laatste jaar een geleidelijke teruggang van ons ledenaantal. Dat is jammer om diverse redenen, maar onder andere ook omdat we momenteel qua exploitatie vrij krap zitten. We hebben voor dit jaar al een contributieverhoging moeten doorvoeren. Om te voorkomen dat onze contributie nog (veel) verder omhoog moet, zou het fijn zijn als er nieuwe – betalende – leden bij komen. Dus: als je (hopelijk) enthousiast lid bent van de vereniging kan het geen kwaad in je naaste omgeving voor wat reclame te zorgen, zodat ook anderen zich bij ons aansluiten en het plezier kunnen ervaren om deel te zijn van onze prachtige atletiekclub. Daarbij is het goed om te weten (ook voor huidige leden) dat als de lidmaatschapskosten problematisch zijn er fondsen zijn om bij te springen, zowel voor jeugd als volwassenen.
 

Mathijs de Vroome

 

Taakomschrijving vrijwilligerscoördinator Groningen Atletiek

  • In samenwerking met het bestuur (wel of niet als bestuurslid) ontwikkelen van het vrijwilligersbeleid van onze vereniging.
  • Het coördineren van de uitvoer van het vrijwilligersbeleid. Doel van het beleid is om commissies/trainerscoördinatoren te ondersteunen bij het vinden van vrijwilligers.

De rol van de vrijwilligerscoördinator houdt daarbij op waar die van de commissies/trainerscoördinatoren begint. Commissies en trainerscoördinatoren blijven verantwoordelijk voor de uitvoer van activiteiten en overige zaken die door de vereniging gedaan worden, inclusief de rol van vrijwilligers daarin.

Het beleid en dus de uitvoer zal in ieder geval bestaan uit het volgende:

  • Inventarisatie van alle vrijwilligersrollen in de vereniging, inclusief een omschrijving van wat die rollen precies inhouden;
  • Het organiseren van een uitvraag onder alle bestaande leden (of ouders, voor pupillen) of en zo ja, voor welke rol ze interesse hebben.
  • Ervoor zorgen dat ook bij elk nieuw lid (of ouder) deze uitvraag gedaan wordt.
  • De uitkomst van deze uitvraag zo delen met commissies en trainerscoördinatoren dat ze deze kunnen gebruiken voor het werven van vrijwilligers.
  • Ontwikkelen van overige manieren om vrijwilligers te werven, binnen en buiten de club.
  • Beleid om vrijwilligers te behouden.

Als je geïnteresseerd bent kun je contact opnemen met onze secretaris, Lucas Leliveld (secretaris@groningenatletiek.nl).

 

Oproep coördinator Dwars door Groningen

Een belangrijk onderdeel van onze vereniging is het organiseren van (naast baan- ook) wegwedstrijden, in onze statuten staat dat wij het lopen willen stimuleren. De ECW doet hierin mooi werk.

Zij organiseren zelf diverse wedstrijden en trainingslopen (Road to Rotterdam, Stadsparklopen, Bommenberendloop, Monnikenloop, Mensinge Marathon) en ook in samenwerking met Golazo (4 Mijl, 4 Mijl 4U, Dwars door Groningen, Nacht van Groningen en Plantsoenloop).

Deze evenementen hebben ook een ander zeer belangrijk resultaat in zich:
Het is voor de vereniging een substantiële inkomstenbron. Zonder deze inkomsten van deze loopevenementen zal onze, toch al negatieve exploitatie nog verder onder druk komen.

MAAR HET BELANGRIJKSTE is dat de loopevenementen doorgaan omdat het zoveel lopers veel plezier geeft. En ook de vrijwilligers en coördinatoren door een goede organisatie en enthousiaste deelnemers ook veel waardering krijgen en een fijn evenement ervaren.

Bij alle wegwedstrijden zetten wij coördinatoren in.

VOOR DWARS DOOR GRONINGEN (DDG) op 11 juni ZOEKEN WIJ MET SPOED EEN COÖRDINATOR.

INFO over coördinatorschap Dwars door Groningen:
Het coördinatorschap van Dwars door Groningen zal gedragen worden door
twee personen in het 4Mijl model:
1. Coördinator Start - verantwoordelijk voor Vismarkt
2. Coördinator Finish - verantwoordelijk voor Grote Markt
Belangrijkste taken; werven van vrijwilligers voor de betreffende markt, samen met de coördinator Parcours vooraf alles plannen en organiseren en op de dag zelf de verantwoordelijkheid over de uitvoering.

Als je geïnteresseerd bent kun je contact opnemen met onze secretaris, Lucas Leliveld (secretaris@groningenatletiek.nl).


 
Geen nieuwsberichten gevonden
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven